ÁMBITO
CONCEPTUAL: Expanding Knowledge » Changing Lifestyles
COMPETENCIA:
Identificar
información general y específica en un corto texto acerca de las
eco huellas usando un lenguage escrito simple.
Identify
general and specific information in a short text about ecological
footprints written in simple language
LOGRO:
Explicar
la manera de hacer actividades benéficas para el medio ambiente
usando la estructura BY + -ING
Explain
the way to do good activities fot the environment protection using
the grammar BY + - ING
DERECHO
BÁSICO DE APRENDIZAJE
Recognizes
specific information in short oral and written texts on topics of
general interest.
Reconocer
información específica en textos cortos escritos sobre temas de
interés generalACTITUD
EMPRENDEDORA;
Con
estas actividades voy a fomentar las actitudes emprendedoras de
adaptación al cambio y búsqueda de la información
INSTRUCCIONES
1.
Lea todo el documento y tenga presente el cronograma dado,
2.
Lea
atentamente dos o tres veces el nuevo vocabulario.
3.
Práctica la pronunciación de cada palabra en inglés.
4.
Leer cada lectura en inglés mientras escucha los audios para mejorar
la pronunciación, si no tiene la posibilidad de escuchar los audios,
puede reemplazarlo por la lectura de los scripts dados en esta misma
guía.
5.
Seleccionar más palabras desconocidas o cuyo significado no
recuerdes.
6.
Escribe en tu cuaderno inglés el nuevo vocabulario
7.
Consigna en tu cuaderno de inglés las lecturas y cada ejercicio de
cada lectura en su respectivo orden.
8.
En el ejercicio B de la reflexión, organiza las palabras del
entrevistador para que la pregunta tenga sentido, puede usar los
audios.
9.
En el ejercicio C de la reflexión, etiquete cada dibujo con la
palabra en inglés de la caja que lo representa correctamente.
10.
Lee y escribe como usar las preguntas con WHAT, gerundio e
infinitivo y cómo explicar la manera de hacer algo usando BY + ING
12.
En el ejercicio A de la apropiación, hay cuatro imágenes escríbele
a cada un titulo usando las preguntas dadas, luego, rellena los
espacios de la explicación con palabras de la caja o banco de
palabras dado dentro delmismo ejercicio. No necesita inventar nada,
todas las palabras a usar están dadas en dicha actividad.
13.
En el ejercicio B de la apropiación, lea, escuche y escribe el audio
script dado.
14.
En el ejercicio C de la apropiación, etiquete cada bote de basura
con la palabra correcta desde el banco de palabras.
15.
En el ejercicio D hay unas palabras que representan desperdicio o
basura, escríbela abajo de cada bote de basura donde quedarían bien
depositadas.
16.
En la transferencia, ejercicio 1, hay una caja con tres expresiones,
ubícalas correctamente encima de cada párrafo relacionado;
ejercicio 2, relacione cada párrafo de la lectura con la idea
principal presentada. Sólo escribe la letra correspondiente dentro
del paréntesis; en el ejercicio 3, use sus propias ideas para
explicar usando las fórmulas gramaticales BY + ING la manera de
alcanzar la idea propuesta en el planteamiento.
17.
En la evaluación, escoge la respuestaes correcta y responde el
planteamiento dado.
18.
Desarrolla la hoja del workbook; en el ejercicio 1 ordena las
palabras de la pregunta y emparéjala con la respuesta; en el
ejercicio 2 subraya la palabra correcta en negrita que le dé sentido
a la oración; en el ejercicio 3 observar las fotos y escribir
oraciones en inglés de cosas que hagas en casa para reducir el
impacto ecológico.
PROCESO METODOLÓGICO: Momentos pedagógicos
1-REFLEXION: Como actividad de inicio, desarrolla la siguiente actividad de la plataforma de EDUCAPLAY
B)
Put the interviewer’s words in the correct order to complete the
questions according to AUDIO 9.
AUDIO 9
Interviewer:
big / is / how / your / eco-footprint?
You:
__________________________________
Leidy:
According
to the test it’s very big.
Interviewer:
you
/ can / what / do / to reduce it?
You:
__________________________________
Leidy:
Well, I can save water and energy.
Interviewer:
reduce / you / can / how / your consumption of water?
You:
___________________________________________ _________________________
Leidy:
I can stop taking long showers.
Interviewer:
OK. It’s also important to reduce waste. you / what / do / do to
reduce waste?
You:
___________________________________________
__________________________
Leidy:
Well, I need to stop buying so much packaged food.
Interviewer:
Really?
often / how / you / do / buy packaged food?
You:
__________________________________________ ______________
Leidy:
Well,
every day.
C)
Label the pictures with words from the Word Bank.
2-
CONTEXTUALIZACION:
En
la guía-taller anterior habíamos estudiado cómo emplear las
preguntas con HOW para obtener información en inglés acerca del
cómo o la manera de hacer algo y todas sus combinaciones para
preguntar por el CUAN o QUE TAL o QUE TAN. Para esta guía-taller
vamos a aprender a usar WHAT para obtener información acerca de
COSAS, IDEAS, OBJETOS.
WHAT
QUESTIONS
WHAT
en las preguntas significa QUÉ (con tilde) y se usa para obtener
información acerca de algo, por ejemplo:
What
do you do to recude your footprint?
¿Qué
haces para reducir tu huella ambiental?
What
can I do to reduce waste?
¿Qué
puedo yo hacer para reducir los desperdicios?
En
conversaciones sin preguntas donde se usa WHAT tiene como significado
LO QUE (sin tilde), veamos algunos ejemplos
que no son preguntas:
What
you need to reduce your footprint is:
Lo
que usted necesita para reducir su huella ambiental es:
What
you can do to reduce waste is:
Lo
que usted puede hacer para reducir desperdicios es:
Observe
que los dos últimos ejemplos no son preguntas, no tienen signo de
pregunta y tampoco tienen la partícula auxiliar después de WHAT
para complementar una pregunta, por lo tanto, concluimos que la
función de la palabra WHAT es “LO QUE”, cuando no es una
pregunta la palabra WHAT se puede usar de cualquier manera en
cualquier parte de la oración, pero cuando es pregunta tiene una
formula gramatical, es la siguiente:
WHAT
|
AUXILIARY
|
SUBJECT
|
VERB
|
COMPLEMENT
|
What
|
do
|
I
you
we
they
|
do
|
to
save energy?
|
What
|
does
|
he
she
it
|
do
|
to
save energy?
|
What
|
can
|
I
you
he,
she, it
we
they
|
do
|
to
save energy?
|
Como
verbos auxiliares se usan DO/DOES dependiendo del pronombre personal,
y CAN como verbo modal auxiliar para cualquier pronombre personal.
GERUNDS
AND INFINITIVES
GERUNDS
(Gerundio):
Se llama gerundio a todos los verbos terminados en -ING. Los
gerundios tienen muchos usos, pero en esta guía sólo vamos a usar
dos de ellos, ellos son:
-
Para cualquier verbo seguido de otro verbo sin ninguna otra palabra que los separe, por ejemplo: stop producting, start recycling, start reusing, start reducing…
-
Para cualquier verbo que sigue a la preposición BY, por ejemplo: by recycling, by saving, by reducing, by reusing, by buying…
INFINITIVES:
(infinitivos)
se llama infinitivos a todos los verbos que están en su forma
original acompañados por la partícula TO, no están conjugados, así
es como encuentran en los diccionarios, por ejemplo: to save, to
recycle, to use, to reduce, to buy, to read, to buy… después de un
adjetivo o cualidad debe ir un infinitivo cuando se usa un verbo,
así:
It’s
important to save energy ………………….. (important es un
adjetivo y seguido va un verbo en infinitivo)
It’s
necessary to reduce waste production………(necessary es un
adjetivo y seguido va un verbo en infinitivo)
BY
+ -ING
Usted
puede usar BY + -ING para explicar el cómo o la manera de hacer
algo, por ejemplo:
POSIVITE
SENTENCES
-You
can
help by
turning
off
the air-conditioning
-I
can
help by
recycling
papers
-He
can
help
by
saving
energy
-She
can
help by
reusing
differents
products
-We
can
help by
reducing
the
comsuption
-They
can
help by
teaching
differents way to protect the environment.
NEGATIVE
SENTENCES:
-You
can
help
by
not
using
pollutes cleaning products
-I
can
save energy by
not
turning
on the TV for long time
-He
can
reduce
the consumption by
not
buying
unnecessary products
-She
can
help by
not wasting
water
-We
can
save water by
not
turning
on
the washer machine every day
-They
can
reduce gas comsumption
by not
using
the car
3- APROPIACION:
Develop
the following activities
A)
Label each picture with the questions. Then complete the answers with
expressions from the box.
BOX:
–
Save
water – throwing away –
–
using
a privete car – turn off the tap –
–
reduce
waste – recycle old tyres –
-
How can I save water?
-
What can I do to reduce waste?
-
What can I do with my old tyres?
-
How can I reduce my carbon footprint?
AUDIO
SCRIPT 10
Daniela:
What
are you doing, Carlos? You just put a plastic bottle in the green
bin! That’s for organic waste. It’s important to separate waste
properly to make recycling easier!
Carlos:
Oh!
I’m sorry! I don’t really know how tomanage waste.
Daniela:
Well, it’s important to put organic waste in a separate bin so you
can use it as a natural fertilizer. You can use it for compost.
Carlos:
So
how can I manage the waste that’s not organic? Daniela:
It’s easy. You can separate the waste by paying attention to the
colours of the bins – and the labels. So, here in this school,
green is for organic, like I said. Blue is for recycling magazines,
newspapers, plastic and glass bottles. But you can’t recycle broken
glass so you should put it in the rubbish bin, the brown one.
Carlos:
So, what is not recyclable?
Daniela:
You usually recycle paper and cardboard, but if it’s dirty, like
used napkins, then we don’t recycle it. Crisp packets and plastic
bags are not recyclable. They’re just rubbish.
Carlos:
What about e-waste? Some people don’t know
what
to do with their old batteries and they throw them in the rubbish
bin.
Daniela:
I know, but they shouldn’t do that. For e-waste there’s an orange
bin in the computer room. All batteries, old mobile phones and
electronic devices have to go in this bin. Then they go to an
authorized recycling point. Carlos:
I think the school should put up clear signs so people can see the
difference. I think it’s a good idea to teach people how to do this
correctly.
Daniela:
I agree. It’s so important to recycle, there’s just too much
waste
C)
Label the bins with the words from the Word Bank.
D)
Then listen again and put (write) the rubbish from BOX with the
correct bin.
BOX: Peelings
- crisp packet - magazines - batteries – plastic - bottles
4-TRANSFERENCIA:
Read
and write the article about eco-solutions given by kids from
different parts of
Colombia.
EXERCISE
1: Label
the paragraphs with the expressions.
Travelling
Eco-footprint
Our
ecological footprint follows us everywhere. When we travel, we have
an impact on the places we visit. Even when we go on holiday, we
still have a responsibility to be eco-friendly. Learn to be an
eco-friendly traveller by following this advice from local kids.
a.
________________________________
Tanacio,
from Sierra Nevada: I
live in a Kogui community in Sierra Nevada. I take care of the rivers
in the mountains by using natural soaps to wash our clothes. Tourists
can help to keep our rivers clean by not using polluting cleaning
products when they visit us.
b.__________________________________
Jerónimo
from Palomino, Guajira: I
help reduce waste in my community by recycling plastic bottles. When
tourists come, they buy a lot of water and throw away the empty
bottles. Tourists can help by
putting
their bottles in the recycling bins in our town.
c.
__________________________________
Mayra
from Valledupar: Valledupar
is very hot, so it’s important to plant trees because they provide
oxygen and shade. We all plant trees near the house because they keep
the area cool. When you come to Valledupar, you can help by turning
off the air-conditioning when you leave your hotel room.
EXERCISE
2:
Match the facts to the paragraphs in the text. (a, b, c)
1.
There are about 35 rivers that come from the Sierra Nevada and they
produce one hundred thousand million cubic metres of water. (____)
2.
For every ton of recycled paper, we can save 17 trees. (____)
3.
The average time for a plastic bottle to biodegrade is about 450
years. (___)
EXERCISE
3:
Use your own ideas to explain how to be a green traveller.
When
travelling, we can:
a.
reduce carbon emissions by ___________________
b.
save water by _____________________________
c.
save energy by ___________________________
d.
reduce pollution by ________________________
5
EVALUACIÓN: Select
the correct option according to grammar tips BY + -ING
1)
You can help to protect the environment…
-
not using pollutes cleaning products
-
by not using pollutes cleaning products
-
don’t using pollutes cleaning products
-
by no use pollutes cleaning productos
En
este caso la respuesta correcta es “B” porque es la que cumple
con la estructura gramatical BY
+ -ING
para explicar la manera
de
hacer algo, en este caso, ayudar a la protección del medio
ambiente.
2)
You
can help to save energy…
-
by turning off the air-conditioning
-
turning off the air-conditioning
-
by turn off the air-conditioning
-
don’t turn off the air-conditioning
3)
I can help to protect the forest…
-
to recycle papers
-
recycling papers
-
by recycling papers
-
don’t recycling papers
4)
He can help…
-
by saving energy
-
saving energy
-
save energy
-
don’t save energy
5)
We
can
help to protect our planet...
-
reducing the consumption
-
reduce the consumption
-
don’t reduce the consumption
-
by reducing the comsuption
6)
They
can help...
-
teaching different ways to protect the environment
-
to teach different ways to protect the evnvironment
-
by teaching different ways to protect the environment
-
tech different ways to protect the environment
7)
He can reduce the consumption
-
by not buying unnecessary products
-
not buying unnecessary products
-
buying unnecessary products
-
to buy unnecessary products
8)
They can reduce gas comsumption
-
not using the car
-
using the car
-
by not using the car
-
to use the car
9) Develop the page 8 (Workbook)
RECURSOS:
cuaderno, lápiz, lapícero, diccionario inglés-español, teléfono
inteligente, computador.
REFERECNIA BIBLIOGRÁFICA : MINISTERIOS DE EDUCACIÓN NACIONAL DE COLOMBIA (2020). Way to go. Bogotá. Colombia. Recuperado de la página web http://aprende.colombiaaprende.edu.co/es/node/94010