domingo, 19 de abril de 2020

UNIT 2: I CAN TAKE CARE OF MY BODY. LESSON 1: (GRADE 7)

Talleres realizados para que los estudiantes los desarrollen en casa por la emergencia causado por el COVID-19



PRESENTACIÓN
Estimados estudiantes, esperamos que para enfrentar situaciones como esta crisis ocasionada por la actual pandemia, la pasen de la mejor manera junto con sus familias. La realidad ha tenido un cambio y tenemos que afrontarla exitosamente, ya que como especie humana ya hemos enfrentado cientos de desafios similares a lo largo de la historia y se ha tenido éxito, así que mucho ánimo.
Paso a presentarle la guía taller de la asignatura de inglés para ser desarrollada durante los próximos días.
La diferentes temáticas de este material corresponden un repaso del los últimos temas vistos en clase durante el mes de marzo del 2020. Se requiere que tengas a la mano el uso del diccionario inglés español y que hagas uso de la información consignada en el cuaderno previamente.
De manera opcional podrás encontrar este taller con sus respectivos audios en mi blog llamado EL BLOG DE FERNANDO CÁRDENAS https://omniblogger-knowlegde.blogspot.com/2020/04/unit-2-lesson-1-i-can-take-of-my-body.html
Estaré presto a brindar asesoría en tal caso que tengas alguna duda con respecto al trabajo presentado.

DERECHOS BÁSICOS DE APRENDIZAJE
Describir personas, lugares, eventos y experiencias personales en inglés

ESTÁNDARES BÁSICOS DE COMPETENCIAS
Identify expressions about habits and routines to express personal care regarding diet and physical activity.
Identificar expresiones acerca de hábitos y rutinas para expresar cuidados personal respecto a la dieta y actividades fisicas
Make a simple oral description about physical and mental abilities.
Hace un descripción oral simple acerca de habilidades mentales y físicas
Exchange information about personal care through questions and answers.
Intercambiar información acerca del cuidado personal a través de preguntas y respuestas.
Make descriptive sentences about daily routines and abilities for personal care
Hacer oraciones descriptivas acerca de la rutina diaria y habilidades para el cuidado personal
INDICADORES DE DESEMPEÑO: Al finalizar esta guía taller con todas sus actividades serás capaz de
  • Describir el valor nutricional de algunos platos en inglés
  • Hablar acerca de comidas saludable.
  • Usar frases en inglés para hablar acerca de hábitos saludables.
INSTRUCCIONES
Lea todo el documento y tenga presente el cronograma dado, este trabajo no es para hacerlo de manera apresurada, tómese su tiempo, use el diccionario, comuníquese con el docente si tiene alguna duda vía correo electrónico o whats app, dependiendo de sus posibilidades.
Si no tiene la posibilidad de escuchar los audios, puede reemplazarlo por la lectura de los scripts dados en esta misma guía.
1. Lea atentamente dos o tres veces el nuevo vocabulario.
2. Práctica la pronunciación de cada palabra en inglés.
3. Leer cada lectura en inglés.
4. Seleccionar más palabras desconocidas o cuyo significado no recuerdes.
5. Escribe en tu cuaderno inglés el nuevo vocabulario
6. Escribe en tu cuaderno de inglés las lecturas y cada ejercicio de cada lectura en su respectivo orden.
7. En el ejercicio “a” de la contextualización, lea el afiche y relaciones cada número con del encabezado con una letra de los textos dados.
8. En el ejercicio “b” de la contextualización, complete los tips (consejos) dados para la dieta, descanso, ejercicio, salud y rutina saludable.
9. Lea y escriba el ejercicio “c” de la contextualización y responda las preguntas con sí o un no en inglés.
10. Lea y escriba la explicación sobre como usar CAN, luego escriba cinco posibilidades para ser un adolescente saludable. En inglés.
11. Lea y escriba la conversación. Busque palabras que no recuerde o que sean desconocidas.
12. Haga los emparejamientos de los ejercicios A y B de la apropiación de acuerdo a la conversación.
13. En el ejercicio 1 de la evaluación, ubique cada alimento dentro de la pirámide de acuerdo al aporte al aporte nutricional y en el ejercicio 2, lea el texto y responda las preguntas de análisis del texto.
14. Consignar toda la información y las respuestas en el cuaderno de inglés.


CRITERIOS DE EVALUACIÓN
CRITERIOS
BUENO
MUY BUENO
EXCELENTE
Entrega del trabajo puntualmente





Desarrollo de las actividades





Usa correctamente el vocabulario relacionado con el tiempo





Muestra entusiasmo y actitud positiva frente a las actividades





Usa always, sometimes, usually, never apropiadamente





Muestra actitud de auto aprendizaje y auto control en casa





Responde correctamente preguntas que usan las partículas DO/DOES





NOTA FINAL: Se suma las notas obtenidas y se divide entre 4


CRONOGRAMA
Entregar esta guía desarrollada para el lunes 4 de mayo 2020




UNIT 2: I CAN TAKE OF MY BODY

OBJECTIVES:
  • I can describe personal care habits and routines: diet (food) and physical activity.
  • I can express abilities and possibilities

LESSON 1: In Context: Healthy eating

1. REFLECTION: New vocabulary:

poster [poʊstɚ] afiche, cártel // campaign [kæmˈpeɪn] campaña // grow [groʊ] crecer // keep [kiːp] guardar, conservar // starches [stɑrtʃes] almidones, fécula // cut out [kʌt aʊt] eliminar, suprimir // enough [ɪˈnʌf] suficiente // toes [toʊs] dedos de los pies //
(Usted tambien puede buscar otras palabras desconocidas e indagar por la pronunciación también en el diccionario https://www.wordreference.com/es/translation.asp


2. CONTEXTUALIZATION: Develop in your English notebook the following activities
a. Read the poster for a campaign to encourage teenager to live a healthy lives. Match the heading (1-3) with the examplea (a-c) 

HEALTHY TEENAGER ACTIVITY
 
b. Complete the chart (1-9) with the tips in “exercise a”

CHART HEALTHY TEEN ACTIVITY

c. Read and write the following explanation and anwer the questions
Grammar Box
Present Simple: Yes/No question

Las yes/no questions son preguntas que sólo admiten como respuestas un sí o un no. Usan como auxiliar las partículas DO/DOES dependiendo del pronombre personal que sea incluido en la pregunta. Para los pronombre I, YOU, WE, THEY, el auxiliar es DO. Y para los pronombres HE, SHE, IT el auxiliar es DOES. Así.

Do you brush your teeth every day? Yes, I do // No, I do not.
Do we do exercise every day? Yes, we do // No, we do not
Do they eat healthy food? Yes They do // No they do not.

Does he do exercise? Yes, he does // No, he does not
Does she cook healthy food? Yes, she does // No, she does not
Does it run every day? Yes, it does // No, it does not.

Observe que las respuestas usan el mismo auxiliar que se usa en la pregunta: 

ACTIVITY: Answer the questions according to the example
  • Do you have a shower every day? Yes, I do. / No, I don’t.
  • Does your best friend get enough sleep? Yes, he (she) does. / No, he (she) doesn’t.
  • Does your teacher drink lots of water? ____________________
  • Do your classmates eat a balanced diet? __________________
  • Do you wash your hair regularly? _____________________
  • Does your partner keep his/her nails short? ________________


d. Read and write the following box with recomendations about how to use CAN. Write 5 possibilities to be a healty teenager.


Grammar Box
Modal verb CAN to express possibility
CAN se traduce al español como PUEDO, PUEDES, PODEMOS, PUEDEN, tiene diferentes usos y uno de es al igual que en el español, expresar posibilidades. Por ejemplo:
Yo puedo comer comida saludable.........I can eat heathy food
Tu puedes hacer deporte en las mañanas.........You can do sports in the mornings
El puede ser saludable..............He can be healthy
Ella puede evitar grasas...............She can avoid fats
Nosotros podemos comer vegetales...........We can eat vegetables
Ellos pueden mejorar la salud............They can improve the heath

SAMPLE HOW TO USE CAN TO EXPRESS POSSIBILITY

ACTIVITY: Write 5 possibilities using CAN
  
1. ________________________________________________________________
2. ________________________________________________________________
3. _________________________________________________________________
4. _________________________________________________________________
5. ________________________________________________________________

3. APPROPRIATION: Write and Listen to a nutritionist explaining what a healthy balanced diet is andwhy it’s important. 


TRACK 7


 
Audio Script 7
Nutritionist: So, tell me girls, how can I help you?
Girl 1: Well, you see doctor, I don’t eat fruit or vegetables. I don’t eat them because I actually can’t eat them.
They make me feel really sick and I vomit! But everyone tells me I have to eat fruit and vegetables.
Nutritionist: Well, a balanced diet gives you lots of nutrients: proteins, vitamins and minerals, carbohydrates, fats and also fibre. ... And fruit and vegetables are important because they give you vitamins. So make sure you take a vitamin supplement every day.
Girl 1: But why do I need vitamins?
Nutritionist: Well, vitamins and minerals help you grow properly. And you need vitamins so that your body can fight diseases.
Girl 2: Doctor, I don’t eat meat or dairy products, ... actually I’m a strict vegetarian so I can’t eat meat or
dairy products.
Nutritionist: Oh, well ... protein is an important nutrient and our bodies can get protein from meat and dairy
products. Protein increases your body mass and it also helps your muscles to grow big and strong! But you can also get protein from dried beans – so eat lots of those!
Girl 2: You also talked about fibre.
Nutritionist: Yes, fibre helps your body to digest food. And don’t forget we also need carbohydrates. Carbohydrates give our body the energy it needs to work.
Girl 1: I also heard that we need fats. But, aren’t fats bad for you?
Nutritionist: No, not all fats are bad for you. Actually good fats help the body to absorb minerals and store energy, but bad fats, for example from fried food and bacon, just make us fat!
Girl 1: Wow, you know a lot! Nutritionist: Thank you. Now let me tell you how many portions of these nutrients you need every day. Let’s start with protein .…

EXERCISE
A. Match the nutrients (1–5) with their functions (a–e)

HEALTHY BALANCED DIET EXERCISE

B. Match the nutrients (1–5) with the types of food (a–e).
 
CHART NUTRIENT AND FOOD ACTIVITY



4. TRANSFERENCE: Observe detenidamente los siguientes platos colombianos, determine en qué nutrientes son ricos, por ejemplo: si contienen grasas, carbohidratos, fibra, proteínas, vitaminas y minerales, deberás completar los espacios en inglés.

a. Look at the typical Colombian dishes (a–c) and label them with the nutrients (1–6) they provide

COLOMBIAN FOOD ACTIVITY
5. EVALUATION: Develop page 7 activities from the WORKBOOK. (Next page) 
 

REFERENCIA BIBLIOGRÁFICA
Ministerio de Educación Nacional (2016). Way to go! 7th Grade. Bogotá D.C. - Colombia.  Impresión disponible en línea a través de la página:
www.colombiaaprende.edu.co/colombiabilingue












LESSON 2: AT WHAT TIME? (GRADE 6)

Talleres para desarrollar por los estudiantes en casa, estrategia adoptada por emergencia del COVID-19
PRESENTACIÓN
Estimados estudiantes, esperamos que para enfrentar situaciones como esta crisis ocasionada por la actual pandemia, la pasen de la mejor manera junto con sus familias. La realidad ha tenido un cambio y tenemos que afrontarla exitosamente, ya que como especie humana ya hemos enfrentado cientos de desafios similares a lo largo de la historia y se ha tenido éxito, así que mucho ánimo.
Paso a presentarle la guía taller de la asignatura de inglés para ser desarrollada durante los próximos días.
La diferentes temáticas de este material corresponden un repaso del los últimos temas vistos en clase durante el mes de marzo del 2020. Se requiere que tengas a la mano el uso del diccionario inglés español y que hagas uso de la información consignada en el cuaderno previamente.
De manera opcional podrás encontrar este taller con sus respectivos audios en mi blog llamado EL BLOG DE FERNANDO CÁRDENAS https://omniblogger-knowlegde.blogspot.com/2020/04/talleres-para-desarrollar-por-los.html
Estaré presto a brindar asesoría en tal caso que tengas alguna duda con respecto al trabajo presentado.
ESTÁNDARES BÁSICOS DE COMPETENCIA
Identify phrases and expressions related to daily activities in short oral and writte
Identificar frases y expresiones relacinadas para actividades diarias de manera oral y escritas
Intercambiar información acerca de actividades diarias a través de preguntas y oraciones
Exchange information about daily activities through questions and sentences.

INDICADOR DE DESEMPEÑO: Al finalizar esta guía taller con todas sus actividades serás capaz de
  • Expresar la hora en inglés.
  • Expresar oraciones simples en inglés que ocurren con regularidad de manera oral o escritas
  • Responder a preguntas que usen la partícula DO/DOES

VOCABULARY: Routines: What time does she wake up? Does he do any sport? How often/When do you ...?;

GRAMMAR: Present simple: positive, negative and question forms; Yes/No questions (Do you ...? Yes, I do./ No, I don’t.); Personal pronouns;
Adverbs of frequency: always, sometimes, never
INSTRUCCIONES
Lea todo el documento y tenga presente el cronograma dado, este trabajo no es para hacerlo de manera apresurada, tómese su tiempo, use el diccionario, comuniquese con el docente si tiene alguna duda vía correo electrónico o whats app, dependiendo de sus posibilidades.
Si no tiene la posibilidad de escuchar los audios, puede reemplazarlo por la lectura de los scripts dados en esta misma guía.
1. Leer el nuevo vocabulario dos veces, repasar la pronunciación.
2. Leer todo el texto en inglés buscando palabras desconocidas y buscarlas en el diccionario.
2. Leer el audio script 14 y completar los espacios con la palabra correcta en las rutinas diarias que están incompletas.
3. Leer las tres columnas y unir la hora, con los minutos y con la forma de leerlos en inglés.
4. Leer y escuchar el audio script 15.
5. Con base en el audio script 15 completar las actividades que realiza Vincent y Lucia en la tabla que se muestra a continuación de dicho audio.
6. Leer la descripción que da la revista Teenager Today y responder en inglés las preguntas acerca de la lectura.
7. Desarrollar el taller del Workbook
8. Consignar todo el material en el cuaderno de inglés




CRITERIOS DE EVALUACIÓN
CRITERIOS
BUENO
MUY BUENO
EXCELENTE
Entrega del trabajo puntualmente



Desarrollo de las actividades



Usa correctamente el vocabulario relacionado con el tiempo



Muestra entusiasmo y actitud positiva frente a las actividades



Usa always, sometimes, usually, never apropiadamente



Muestra actitud de auto aprendizaje y auto control en casa



Responde correctamente preguntas que usan las partículas DO/DOES



NOTA FINAL: Se suma las notas obtenidas y se divide entre 4


CRONOGRAMA
Entregar esta guía desarrollada para el lunes 4 de mayo 2020



LESSON 2
AT WHAT TIME?

1. REFLECTION:
A. New vocabulary: today [təˈdeɪ ] hoy // magazine [mægəˈziːn ] revista // these [ðiːz ] estos, estas // then [ðɛn ] luego, después, entonces // evening [ˈiːvnɪŋ ] noche // phew [fjuː ] uff, puff //busy [bɪzi] ocupado // check [tʃɛk ] revisar, verificar // have [hæv ] tener //watch [wɒtʃ ] ver // need [niːd ] necesitar // match [mætʃ ] emparejar // look [lʊk ] mirar // start [stɑːt ] comenzar // about [əˈbaʊt ] acerca de, alrededor de // early [ɜːrli ] temprano // that [ðæt ] eso // easy [ˈiːzi ] fácil // star [stɑːr ] estrella // before [bɪˈfɔːr ] antes // after [ɑːftər ] después // live [lɪv ] vivir // sing [sɪŋ ] cantar

B Emilio’s the director of Teenagers Today magazine. This is his diary for Saturday. Read and complete:
Audio Script 14: These are my plans for today. At eight thirty I have breakfast with my sister. Then, at ten o’clock I check my emails. At twelve fifteen I have lunch with Luisa. At three o’clock there’s a movie. In the evening, at six forty-five, I have coffee with mum ... That’s every day! Dinner is at seven thirty. At nine fifteen it’s the club with my friends. Finally, I get home at twelve forty-five. Phew! What a busy day I have today
  • Have ________ with sister at 8:30
  • Check ________ at 10:00
  • Have _________ with Luisa at 12:15
  • Watch a __________ at 3:00
  • Have __________ with mum.
  • ________ dinner at 7:30
  • Club with my _________ at 9:15
  • __________ at 12:45

2. CONTXTUALIZATION: GRAMMAR
ASKING AND TELLING THE TIME

When you need to know the time, you can ask the following question:
WHAT TIME IS IT? The anwer for this question is: IT IS 12:45 (for example)
Activity: Match the number to make times.


12
15
Four thirty
3
25
Twelve foty-five
6
00
Eleven o’clock
4
30
Nine twenty-five
9
45
Three fifty
1
50
Six twenty
11
20
One fifteen


3. APPROPRIATION: Develop the following questions:
a) Vincent and Lucía have a magazine survey.

Audio Script 15:
Girl: Look! Some questions! OK ... question number 1. What time doyou watch TV?
Boy: Oh, no! I’m not sure! I guess I watch TV in the evenings, at about 6.15. That is when my favourite programme starts.
Girl: That’s OK. I usually watch TV at night. I watch TV at about 7.30p.m. You can learn a lot on the TV news! ha, ha, ha. Let’s continue. Question number two. What time do you check your email?
Boy: I check my email very early. At 6.45 a.m., after breakfast. And you?
Girl: I check my emails at twelve, after school. Now ... question 3. What time do you play sports?
Boy: That’s easy! I swim every day at7.20.
Girl: Wow, Vincent. You are a sports star, huh? I play volleyball in the school breaks, so that’s at 10.45. Final question, number four. What time do you read magazines or books?
Boy: Hey! I love to read. I read at 9.30 at night, before I go to sleep.
Girl: I read a lot of magazines, usually after TV time. At about 8.40 or 8.45.

Read and complete the information according to the conversation:


What time do you...
Vincent
Lucía
1. Watch Tv?


2. check your email?


3. Play sports?


4. read magazines or books?



4. TRANSFER: Teenagers Today magazine has some information about this pop star. Read:
  • She lives in New York
  • She works in her music studio every day
  • She sings po
  • She has children
  • She has three cats and one dog
  • She does yoga and takes dancing and singing lessons
QUESTIONS: Answer the following questions according to the information:
  • Does she live in Florida? _________________________
  • Does she work in her studio every day?__________________________
  • Does she have children?________________________________
  • Does she have three cats and three dogs? __________________
  • Does she do yoga and take dancing and singing lessons? _____________


5. EVALUACIÓN: Develop the page 8 activities from the workbook. (Next page)
REFERENCIA BIBLIOGRÁFICA
Ministerio de Educación Nacional (2016). Way to go! 6th Grade. Bogotá D.C. - Colombia Impresión: Disponible en línea a través de la página:
www.colombiaaprende.edu.co/colombiabilingue